Het is de droom van veel jonge meiden: visagist worden. Je bent begonnen aan het opbouwen van je portfolio en wilt een naam voor jezelf maken. Bekender worden in de industrie. Maar wat voor soort visagist wil je worden? Wil je bijvoorbeeld werken voor een bekend merk in een winkel, zoals MAC Cosmetics, Charlotte Tilbury of NARS? Of wil je juist als freelancer aan de slag? In dit blog geef ik je vijf tips om als succesvolle visagist aan de slag te gaan.
Wanneer je besluit het carrièrepad van een visagist te volgen, heb je twee verschillende opties:
Je kunt er als visagist voor kiezen in loondienst gaan. Zo kan je gaan werken bij de Douglas, ICI Paris XL of Bijenkorf, aan de beautycounter van bijvoorbeeld Tom Ford. Ook kan je ervoor kiezen te werken voor een (lokale) omroep of bij een televisieprogramma. Dat maakt het makkelijker om te bepalen hoe veel uren je wilt draaien. Daarnaast geeft het een beter inzicht in wat je gaat verdienen.
Als eigen baas heb je veel vrijheid, maar daar komt ook veel eigen verantwoordelijkheid bij kijken. Ondernemen is hard werken. Het komt met vallen en opstaan, met veel geduld en onzekerheid. Vooral in de eerste paar jaar zal je jouw stijl moeten onderscheiden van de rest, om je onderneming eruit te laten springen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een specifieke stijl in je portfolio, of een leuke en inspirerende tekst op je website.
Het ondernemen moet wel bij je passen. Je zal hard moeten werken, je hebt geen vaste uren, je moet risico’s durven nemen en vooral je technieken blijven updaten. Je moet altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends. Blijf dus vooral leren door middel van workshops en masterclasses.
Natuurlijk is het belangrijk dat je als freelancer goed bent in je vak, maar daarnaast zal je ook klanten moeten gaan werven, de boekhouding doen, inkopen, je algemene voorwaarden opstellen en dergelijke. Je netwerk en portfolio opbouwen is als zzp’er ontzettend belangrijk voor het krijgen van betaalde klussen.
Of je nu als zelfstandige of in loondienst gaat werken, zijn er een aantal tips die jouw carrière een boost gaan geven!
Als succesvolle visagiste ben je creatief. Je zou het opmaken kunnen zien als een vorm van kunst, waarbij jij ervoor zorgt dat jouw klant of model er op haar best uit gaat zien. Door je eigen stijl te ontwikkelen ben jij uniek binnen je vakgebied en zullen klanten vaker bij je terugkomen. Aap dus geen werk na van andere artiesten.
Een opdrachtgever zal alleen geïnteresseerd zijn om met je te werken als je kan aantonen wat je kunt. Daarom is een goed portfolio visagie ontzettend belangrijk. Aan het begin van je carrière zal je dit portfolio op moeten bouwen. Dat kan door middel van samenwerkingen met beginnende modellen en fotografen, of door een team te betalen voor een door jouw uitgewerkt idee. Aan de hand van je portfolio kunnen opdrachtgevers beslissen of jij past bij het concept dat ze uit willen werken. Zorg er dus voor dat het werk in je portfolio weerspiegelt wat je leuk vindt om betaald te gaan doen.
Personal branding betekent dat je jezelf presenteert als een merk. Het is belangrijk dat je dit op een positieve manier doet, aangezien alles wat online staat als het ware jouw visitekaartje is. Door middel van kleur- en lettertypegebruik, je manier van schrijven, het werk dat je deelt en door een stukje van jou als persoon te laten zien zorg je ervoor dat mensen jou gaan herkennen en onthouden.
Bij personal branding gaat het niet om het spelen van een rol of je anders voordoen dan je bent. Dit draait om het vinden van je kracht, van hetgeen dat je uniek maakt en het uitdragen daarvan. Werken aan je personal branding doe je door authentiek, consistent en onderscheidend te zijn.
De kit inhoud van je kit is ontzettend belangrijk. Met welke merken ga je werken? Zelf maak ik veel gebruik van de producten van Charlotte Tilbury, Dior, Natasha Denona, MAC Cosmetics en Anastasia Beverly Hills. Door deze merken geef ik mijn klanten een extra luxe ervaring en weet ik dat de producten die ik gebruik mooi en lang op het gezicht blijven zitten.
Als visagist is het hebben van social media een echte must. Door het plaatsen van foto’s en filmpjes van jouw werk kan je ervoor zorgen dat de zichtbaarheid en het bereik van jouw werk vergroot wordt. Daarnaast zien potentiële opdrachtgevers snel wat je in huis hebt. Plaats bijvoorbeeld recentelijk geschoten werk, of neem je volgers mee behind the scenes als je een opdracht hebt gekregen. Vraag natuurlijk wel even toestemming aan de rest van het team, voordat je ze op je social media zet.
Wil jij erachter komen of visagie bij je past? Ik help je graag tijdens de visagie workshop Delft